Pozycjonowanie strony hotelowej

Kiedy chcemy stworzyć stronę internetową hotelu, już na samym początku musimy zdawać sobie sprawę, co chcemy osiągnąć i jak to zrobić. Jeśli chcemy po prostu mieć ładną stronę, to wystarczy skupić się na designie, kolorystyce i obrazach. Jednak, jeśli chcemy wykorzystać stronę, aby znajdowała się na szczycie wyników wyszukiwania i przynosiła dochody, powinniśmy się skupić na tym jak to osiągnąć.  Przyjdzie nam tu z pomocą SEO.  -  search engine optimization, SEO; zwane także pozycjonowaniem (w naszym przypadku - pozycjonowanie strony hotelowej). Pozycjonowanie to nie jest magiczny termin ochodzący z pogranicza opowieści o Harrym Poterze i Królewnie Śnieżce. Pozycjonowanie to po prostu sposób na przekonanie wyszukiwarek internetowych (nie okłamujmy się, chodzi głównie o Google :)), żeby nasza strona pojawiała się na górze wyników wyszukiwania.I nie, nie da się zrobić tak, żeby zawsze była na górze. Ale możemy próbować, żeby znalazła się na górze, kiedy użytkownicy wyszukują określonej frazy np. "potykacz kredowy". Postaram się przybliżyć nieco jak to działa, ale oczywiście ten artykuł to nie jest szkolenie, jak podnieść pozycję strony!. I od razu dodam, nie... nie da się tego najczęściej podnieść wyników na przyszły tydzień! Ktokolwiek obieca takie wyniki.... prawdopodobnie kłamie, jest cudotwórcą, lub coś podobnego. SEO to długotrwały i niekończący się proces. Uwaga - sposoby oceny stron, sekrety pozycji w wyszukiwarce znane są jedynie twórcom algorytmów oceniających (np. pracownikom google ). Algorytmy te zmieniają się zresztą w czasie co prowadzi do zmian wyników. Żadna firma marketingowa nie posiada pełnej wiedzy jak naprawdę to działa. Znane są ogólne założenia, często pozycjonerzy z doświadczenia wiedzą, że.... Ale zawsze, w mniejszym lub większym stopniu jest to zgadywanie w oparciu o ogólną wiedzę i doświadczenie

  Pozycjonowanie strony hotelowej zaczyna się już na poziomie projektu. Aby nasza strona mogła znaleźć się na dobrym miejscu w wyszukiwarce musimy zadbać o następujące elementy:

techniczną poprawność strony

Jakkolwiek brzmi to technicznie, nie oznacza tak naprawdę techniki :) Oczywiście sama strona nie może zawierać błędów w html. To jest oczywiste. Ale w naszym przypadku oznacza raczej, że użyjemy tytułu strony (do 60 znaków) ,  prawidłowych nagłówków i znaczników meta.

Czemu? Ponieważ google będzie na początku szukał (i wyżej oceniał) jeśli wyszukiwana fraza pojawi się w tytule strony. Punktacja nasze strony będzie rosła jeśli ta sama treść pojawi się też w znacznikach meta i pierwszym paragrafie.

Rozmiar opisu meta powinien być w zakresie 150-320 znaków. I będzie to optymalne. Autor tekstu nie będzie miał zwykle wpływu na znaczniki meta, ale... może je sprawdzić i wpływać na treść/rozmiar poprzez twórcę strony.

Dokument ma prawidłową strukturę, używa znaczników H1 -H2-H3.... 

W treści (jeśli!) występują obrazy, każdy z nich powinien mieć też znacznik ALT (tekst alternatywny). Będzie on wyświetlany, gdy obrazek nie zostanie wczytany.

Elementy czysto techniczne: 

  • włączony SSL - google premiuje strony zapewniające użytkownikom bezpieczeństwo
  • szybkość działania strony
  • zgodność z urządzeniami mobilnymi 
  • posiadanie pliku robots.txt (tym się zajmie nasz dostawca)
  • posiadanie mapy strony (sitemap) - taki przewodnik po stronie dla robotów przeszukujących
  • Odwołania (linki) do portali społecznościowych (facebook, google+, pintrest, tweeter)

treść

Już w poprzedniej sekcji pojawił się temat treści. Jednak tu skupimy się na niej bardziej. Przede wszystkim, pamiętajmy.... Piszemy dla ludzi. To właśnie nasi odbiorcy będą oceniać tekst. Nawet przy najlepszym technicznym pozycjonowaniu strony hotelowej jeśli człowiek wejdzie... to szybko opuści stronę. Jeśli treść będzie zła. Natomiast pisząc dobrą, interesującą treść, trzymajmy się kilku zasad, aby pomóc wyszukiwarce odpowiednio pozycjonować stronę. 

Google będzie bardzo mocno oceniał rozmiar tekstu. I obowiązuje tu zasada, im więcej... tym wyższa ocena. Ale, oczywiście bardzo mocno zależy to od specyfiki danej strony.

Treść powinna zawierać oczywiście powtórzenia słów kluczowych. Zwykle mierzy się "nasycenie" czy "gęstość" i powinno to być ok 2-3% w stosunku do całego tekstu. Brzmi to strasznie, ale pisząc używajmy powtórzeń w taki sposób, aby dało się to czytać.Nie piszmy dla wyszukiwarki... Przypomnę jeszcze raz. Po wyszukaniu to człowiek będzie czytał nasz tekst i to człowiek oceni jego wartość i przydatność. 

W treści użyjmy obrazów (zawierających odpowiedni opis ALT). Zwykle obrazy ułatwiają zrozumienie treści oraz właściwie dobrane wpływają na wygląd strony :)

linki zwrotne

Bardzo trudny temat. Trudny, ponieważ z jednej strony, wciąż ilość linków do naszej strony wyznacza jej popularność ale z drugiej strony, ważna jest jakość linków. Czyli, jeśli nasza strona jest linkowana ze stron o słabej reputacji, zakładanych tylko w celu budowania linków, możemy zostać nawet ukarani przez google. Jednak jeśli linki pochodzą ze stron o wysokim autorytecie, wysoko ocenianych przez wyszukiwarkę, automatycznie podniesie to naszą pozycję w wyszukiwarce. 

Linki są dwojakiego rodzaju "Follow" (także określane jako "DoFollow") oraz "NoFllow". Pojęcia dofollow oraz nofollow związane są z atrybutami, które przypisywane są linkom. Atrybuty te brane są pod uwagę przez internetowe roboty, skanujące strony internetowe. Dla linków dofollow - robot od razu odwiedzi stronę do której prowadzi link. Linki nofollow nie będą odwiedzane przez robot, choć oczywiście też posiadają pewną wagę. Zwykle uważa się, że do strony powinny prowadzić oba rodzaje linków, pozycjonerzy natomiast różnią się w opinii jaki stosunek tych linków do siebie jest optymalny.

Rodzaj linku - linki mogą być różne, poczynając od obrazka po przycisk na stronie. Obecnie panuje zgodna opinia, że największą wartość mają linki zawarte w treści artykułu i zawierające w treści  słowa kluczowe. Więcej o linkach można przeczytać na przykład tu:  Linki w pozycjonowaniu .

Bardzo wysoko cenione są linki ze stron gov czy edu.

Ponieważ właśnie linki do naszej strony są tak istotne, pozyskiwanie linków jest głównym elementem pracy firm zajmujących się seo. Metody pozyskiwania linków są różne. Jedna agencje reklamowe nie stosują zwykle tych "naturalnych". Nie mają czasu. Klient oczekuje wyników.  Dlatego pozyskują np. płacąc za umieszczenie w katalogach, płacąc blogerom a bardzo często większe agencje budują własną sieć stron, które służą wyłącznie linkowaniu. Jest to bardzo niebezpieczna dla klientów praktyka. Z dwóch przyczyn. Ci mniejsi, których nie stać na zbudowanie własnej sieci, budują taką sieć na bezpłatnych serwerach, ze śmieciowymi domenami lub wykupują możliwość umieszczenia tekstów "precli" (precel - pre-sell article - około 1000znaków) na stronach służących tylko pozycjonowaniu. Skutek bywa często taki, że nasza strona zostaje ukarana przez wyszukiwarkę. 

Duże firmy, posiadają sieć prawdziwych stron, służących pozycjonowaniu. Strony zawierają treść, wyglądają na prawdziwe :). Często firmy odkupują stare domeny tylko w celu posiadania domeny z odpowiednią datą utworzenia. Wtedy podpięcie naszej strony do takiej sieci daje doskonałe wyniki. Oczywiście musi się to odbywać stopniowo. 

Gdzie jest ryzyko? Jeśli skończymy współpracę z agencją nasza strona natychmiast utraci linki i za chwilę spadnie w rankingu. 

Najlepszą i najzdrowszą metodą jest naturalne budowanie linków (samodzielnie lub przy pomocy agencji). Jest to proces długi, ale docelowo najlepszy.

 autorytet domeny (domain authority)

 

Autorytet domeny odnosi się bezpośrednio do tematu linkowania i określa "jakość" danej domeny.  Został wprowadzony przez giganta, firmę SEOMoz. Autorytet domeny definiuje około 40 różnych wskaźników. Nie będziemy wchodzić tu w szczegóły, ale zależy nam, aby autorytet naszej domeny, oraz domen, które zawierają linki do naszej strony był jak najwyższy. 

 Bonus

 

Jeśli chcemy sprawdzić gdzie jest nasza strona w rankingu, ew. porównać się z konkurencją - wystarczy sprawdzić przy użyciu np. tego narzędzia: Google Rank Checker  

A w następnym artykule przedstawię kilka bezpłatnych narzędzi, które pozwolą samodzielnie zweryfikować poszczególne elementy strony.

pozycjonowanie-strony-hotelow, seo, pozycja-w-google, pozycja-w-wyszukiwarce